Grand Hotel Odense Vinatage logo.
KUNST PÅ GRAND






FERNISERING  

06.10.2020 - 17:00






KUNST PÅ GRAND  7 

Fra: 6. Oktober 2020

First Hotel Grand åbner atter dørene til en flot udstilling torsdag d. 16 Oktober 2020 kl. 17.00-19.00


Det er den 7. i rækken af udstillinger i konceptet ”Kunst på Grand” hvor både fynske og danske samtidskunstnere viser deres værker frem i den unikke ramme, som Grand hotel er.


Oplev værker af: Kamilla Herskind, Margit Elmelund, Anette Fuhr, Gert Ejton & Lene Vidding


Nysgerrigheden bliver vakt for hotellets gæster og de mange besøgende - Udstillingen kan ses i hotellets åbnings tid.


Kom og oplev en spændende udstilling  på ferniseringsdagen kl. 17.00 og få et glas køligt hvidvin, en lille snack og en snak med de udstillende kunstnere.


Vi glæder os til at vise endnu en smuk udstilling på

First Hotel Grand.


Velkommen


UDSTILLINGENS

KURATORER


NIELS ERIK H. VON ØHLENSCHLÆGER

Har i mange år arbejdet med tegning og grafik, men skulptur og arbejdet med 3 dimensionelle former har de seneste 15 år været hovedarbejdsområdet. Træ har været det foretrukne materiale i de mange skulpturer, som har været udstillet i ind- og udland.


Flere store opgaver som bl.a. ”Entrance to a Fairytale” ved Sejrsskovvej , ”Gamle Guder” ved skulpturparken Hollufgård m.m.


"Som kurator på ”Kunst på Grand” udstillingerne lægger jeg vægt på samspillet imellem Hotellets unikke historie, de mange forskellige rums muligheder og det spændende i at få Hotellets daglige virke til at koeksistere med samtidskunst af gode og anderkendte danske og udenlandske kunstnere."





MARGIT ELMELUND

I mit kunstneriske virke har jeg cirklet rundt om det to-dimensionelle værker - billedsyning, maleri (akvarel, olie/akryl) håndlavet papir og grafik. Jeg har i mange år undervist i billedkunst. I grafikken har jeg arbejdet to og tre-dimensionelt. Jeg har udstillet i ind-og udland i alle årene både på musseer, gallerier, fx Brandts 13, Kastrupgaard, Mark Rothko Centret i Letland, i Holland, Norge, Sverige m.fl.


"At være kurator er et vidtfavnende job - med mange forskelligartede funktioner, bl.a at sammensætte udstillingen med anerkendte danske og udenlandske kunstnere. Få det bedste frem i de forskellige kunstværker, således at udstillingen er dynamisk, sætter aftryk hos beskueren og falder harmonisk ind i Grand´s unikke rammer. Et nyskabende udstillingssted midt i Odense!"








ANNETTE

FUHR 

Med geometri, planteformer og reminiscenser af menneskeskikkelsen væver billedkunstner Annette Fuhr i sine collografier mønstre sammen til en billedverden, som på én gang er personlig og arketypisk.


Hendes samtid ophøjer rationalismen og hendes nordiske rødder dyrker rene linjer, men i Fuhrs rige, ornamenterede billedverden findes spor af oldnordiske mønstre, genklange fra den okkulte tradition, tråde til den arabiske billedtraditions arabesker og talmystikken.


Ornamentet er aldrig kun ornament i betydningen udsmykning, men tværtimod et af de ældste former for kunstnerisk udtryk, og uanset tidsalder og land danner den abstrakte eller halvabstrakte ornamentik et krydsfelt, hvor betragterens psyke og den kollektive psyke mødes med kunstneren som medie.


Formelt set er arabesken blot et mønster, men egentlig har den religiøs oprindelse, hvor den fungerer som en rytme eller en sang, der gentager sit motiv i en uendelighed og skaber en meditativ trancetilstand. På samme måde skifter Annette Fuhrs billeder konstant toneleje og veksler imellem organiske planteformer og streng geometri, nogle gange vævet ind i hinanden i flere lag.


Med deres næsten uendelige variationer i gentagelserne, og med deres snørklede, forvirrende veje til og fra en midte, er Annette Fuhrs billeder små ledsagere, både i vores søgen efter mening og i vores behov for at tømme tankerne og give plads.



www.annettefuhr.com








MARGIT

ELMELUND

Jeg maler fortrinsvis mine malerier med oliemaling. Stoflighed og struktur er virkemidler, der fascinerer mig. Jeg arbejder bl.a. med ”akvarelteknikker”, som giver malerierne lethed og lys. Ved at eksperimentere med farvernes forskellige udtryk og sætte dem op mod hinanden, kan jeg fange et univers, hvor lys og mørke brydes og krydser klinger. Med andre ord kontraster i maleriet. I de senere år har det abstrakte maleri fået mere plads.


Mit billedsprog skabes ofte i dialogen mellem naturen og min egen indre fortælling. Naturen udfolder sig så mangfoldigt, at jeg hele tiden finder ny inspiration, ofte i det nordiske: et vejrskift, se strukturer og farver i barken på gamle træer. En hyldest til naturens liv og forgængelighed eller helheden i det storslåede landskab.


Andre gange udforsker jeg en mere filosofisk vinkel: På vej men hvorhen? Er jo om tvistligt et højt aktuelt emne her mit i Coronaen -dog har vi mennesker altid forholdt hos til det eksistentielle. 


www.m-elmelund.dk






GERT

EJTON

Medlem af Fyns Grafiske Værksted. Uddannet fra Kolding Kunsthåndværkerskole (nu: Designskolen)
Jeg arbejder på 33. år som som tegner og grafker på Fyens Stiftstidende,


Som udstillende kunstner arbejder Gert med
grafiske udtryksformer som træsnit, linoleum, xerolitografik og derudover maler/tegner han billeder med akryl/tusch/kridt på lærred såvel som på papir.


For de grafiske tryk gælder, at alle tryk er unikke og
forskellige fra hinanden.


Billedmæssigt beskæftiger han sig med en ekspressionistisk opfattelse af livet i naturen.



www.gertejton.dk






LENE

VIDDING

På værkstedet syd for Aarhus, med hylder fyldt af underlige fund og naturmaterialer arbejder Lene Vidding på sine værker i serien Redivivus.


Hun arbejder i naturmaterialer, og bygger små vækster af stilke, mos og blomsterdele. Disse vækster “gror” for det meste op af kranier eller æg. Uden om det hele bygger hun en glasmontre.


“Redivivus er latin og betyder genliv, fornyet eller genfødsel. Det beskriver fuldstændig det, jeg arbejder med. Noget fødes, noget dør, og af det døde opstår nyt liv.”


Lene Vidding har arbejdet med kunst og udstillet i over 20 år. De sidste 8 år har temaet været Redivivus. Hun har udstillet i det meste af Danmark og i Sverige.






KAMILLA

HERSKIND

Kamilla Herskind vender tilbage til eksistensen i sit maleri. Tilværelsen føles til tider meningsløs, igennem det 20. og 21. århundrede har mennesket vist, sig ikke at være nogen entydig gave til verden. Mening med eksistensen må vi selv finde. Det giver tilværelsen mening, at bidrage med noget godt, gøre det bedste vi formår. Med en forfinet og raffineret farveholdning bevæger Kamilla Herskind sig søgende igennem motivrækker fundet i natur, mennesker og stille liv. Med sit værk bidrager hun med ynde, nænsomhed og betagelse til billedkunsten, men ikke blot til kunsten, hendes værk bliver ved sin insisterende ypperlighed, meningsgivende for selve eksistensen og det er denne, ukuelige bestræbelse hun giver videre til beskueren.


Hun er i bevægelse, konstant udvikling, øjnene kniber sig sammen, søger nuancer, kontraster, lys, skygge, liv. Denne bevægelse og udvikling er ikke kun en naturlig udvikling i hendes praksis, det er som en spejling af hele det grundvilkåret, som Charles Darwin fandt i sine studier af liv; vi må forandre os, eller forgå. Derfor er Kamilla Herskinds værk ikke i stilstand, det er i konstant bevægelse og udvikling.  


De ordløse fortællinger, som flyder i penselstrøg er en spejlinger af levet liv. Farverne flyder sammen, eller strammes op i præcise, næsten svirpende penselstrøg, når lærredet bevæger sig fra det hvide ingenting. Det er den bevægelse, som fascinerer, bevægelsen mellem liv og den død, som er overvældende, fordi den ingenting er, som Søren Ulrik Thomsen så rammende beskriver i Rystet Spejl. Før vi fortaber os i dette ingenting, skal vi nyde, at vi er. Vi skal nyde, at vi kan sætte små, vidunderlige aftryk af skønhed og gøre det vi møder i vores eget liv, bare en anelse bedre, end vi gjorde i går. Det er det ønske og den bestræbelse, som ligger i Kamilla Herskinds værk, at røre verden med en skønhed, en fordybelse og et nærvær. Det sker igennem spejlinger af en ydre verden, som i sin fortolkning nærmer sig en indre.  


Kamilla Herskinds ståsted befinder sig i den smukke natur på Tåsinge, hvor hun sammen med sin mand og sin trofaste hjælper i atelieret Berner Sennenhunden Basse. Hun bor og arbejder i 2 ombyggede campingvogne, hvor der er plads til at udfolde kunsten fuldt ud.


www.kamillaherskind.com


Denne hjemmeside benytter cookies. Ved at klikke på 'Acceptér' godkender du vores brug af cookies.

Læs mere
Godkend